Update veilig?
de lachende panda
2010-05-26 08:51:21 UTC
Zoals wel vaker staat er momenteel een geel schildje rechtsonder in
mijn taakbalk met een uitroepteken erin. Als ik het aanklik krijg ik
een schermpje met de woorden 'Automatische updates', daaronder de
vraag 'Hoe wilt u de updates installeren?' en daaronder 'Er is 1
update gevonden'. Vervolgens kan ik kiezen tussen 'Normale installatie
(Aanbevolen)' en 'Aangepaste installatie (Geavanceerd)'.

Wat me opvalt dat ik nergens iets Windows-achtigs zie. Het plaatje in
de linker bovenhoek (zowel in de linkerbovenhoek van het blauwe
horizontale balkje als in de linkerbovenhoek van het grijze schermpje
daaronder) bestaat uit een monitor in grijs en lichtblauw en een
pijltje naar beneden, iets donkerder blauw.

Loop ik achter en is dit gewoon Windows-spul dat ik veilig kan
downloaden, of is het niet vertrouwd?
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
Rob
2010-05-26 09:04:05 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Er is sinds gisteren wel 1 nieuwe update. Dus het zou kunnen kloppen.

Die update wordt verspreid als een important update maar dat is geklets,
het is een update voor begin en einde van zomertijd op enkele zeer
exotische plaatsen van de wereld.
Je hoeft deze update dus helemaal niet te installeren als je daar geen
zin in hebt.

(maar helaas is er in windows update geen werkende manier om dat aan
te geven, als je zegt "verberg deze maar" dan blijft ie je ten eeuwige
dagen aan de kop zeuren dat je belangrijke updates verborgen hebt en dat
je systeem hierdoor een veiligheidsrisico loopt. Kul.)
de lachende panda
2010-05-26 09:51:51 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Er is sinds gisteren wel 1 nieuwe update. Dus het zou kunnen kloppen. (rest geknipt)
Hoi Rob, bedankt voor je antwoord. Maar even over die afbeelding die
ik hierboven beschrijf, is dat de standaard afbeelding tegenwoordig?
Herken je de beschrijving?
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
E.S.®
2010-05-26 11:34:26 UTC
Maak eens een schermafdruk en plaats die in http://nl.tinypic.com
Mvg, Eric
de lachende panda
2010-05-26 11:50:57 UTC
Post by E.S.®
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
Dat is natuurlijk dé manier, maar ik ben bang dat je me even uit moet
leggen hoe ik dat moet doen, een schermafdruk maken. Wil je dat? Zou
wel handig zijn, dan weet ik het voortaan.

Heb al even gekeken op die site voor het uploaden, wat moet ik
invullen bij 'tag', moet ik 'standaard' verkleinen, en krijg ik
achteraf vanzelf te zien welke url ik hier kan posten?
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
E.S.®
2010-05-26 12:02:19 UTC
Post by de lachende panda
Post by E.S.®
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
Jeemig, ehhh, Druk op PrtScn, open een fotobewerkingsprogramma oid en
kies voor plakken. Daarna opslaan op een locatie waar je het bestand
terug kan vinden.
Ga naar die site van mijn link en druk op de knop 'kiezen' en zoek het
bestand wat je net hebt opgeslagen.
Druk op de groene knop "nu uploaden" en daarna krijg je een aantal
linkjes welke je in een e-mailbericht of op een forum kan plaatsen.
Copy-Paste in je bericht hier en anderen kunnen hem bekijken.
Mvg, Eric
de lachende panda
2010-05-26 13:21:54 UTC
Post by E.S.®
Post by de lachende panda
Post by E.S.®
[...]
Bedankt voor je uitleg. Helaas heb ik het 6x geprobeerd en elke keer
kan ik de twee woorden die ik over moet typen voor het uploaden niet
goed genoeg lezen. :-( Ik geef het voor nu maar even op.
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
de lachende panda
2010-05-26 22:51:09 UTC
On Wed, 26 May 2010 15:21:54 +0200, de lachende panda
Post by de lachende panda
Bedankt voor je uitleg. Helaas heb ik het 6x geprobeerd en elke keer
kan ik de twee woorden die ik over moet typen voor het uploaden niet
goed genoeg lezen. :-( Ik geef het voor nu maar even op.
Het heeft even geduurd (het lag niet aan die woorden maar aan het
bestandstype) maar hier is-ie dan:

http://nl.tinypic.com/r/amaam0/6
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
E.S.®
2010-05-27 07:42:24 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Dit is gewoon een Windows update.
Kies eventueel voor 'Aangepaste installatie' dan laat het eerst zien om
welke update het gaat voordat de installatie verder gaat. Kan je altijd
nog besluiten of je hem wil hebben of niet.
Mvg, Eric
Rob
2010-05-27 08:07:38 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Dit is het standaard Windows Update scherm.
Misschien heb je bij de instellingen van Windows Update de setting
veranderd van "automatisch installeren" naar "eerst vragen om te installeren",
dan zie je dit schermpje wellicht voor het eerst.
Maar ik heb het al duizenden keren gezien...
Of het helemaal goed zit weet je nooit, maar ik zou dit gewoon vertrouwen.
de lachende panda
2010-05-27 09:52:35 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Dank je wel, zal ik doen (vertrouwens); E.S. ook.
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
Koos E.
2010-05-26 11:34:51 UTC
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
Dit is de afbeelding die ik te zien krijg:
Koos E.
de lachende panda
2010-05-26 11:51:22 UTC
Post by Koos E.
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
http://whatsonmypc.files.wordpress.com/2009/05/windows-vista-update-icon.jpg
Dank, die is het zeker niet!
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
Rob
2010-05-26 14:42:07 UTC
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
Ik weet niet wat voor Windows versie je hebt dus daar kan ik verder
niks van zeggen.
(als ik wel wist wat voor versie dan nog niet waarschijnlijk want ik
werk uitsluitend met XP en 2003)
de lachende panda
2010-05-26 16:02:00 UTC
Post by Rob
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
Ik heb XP dus dan zou je het wel kunnen weten. :-)
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
Rob
2010-05-26 16:32:26 UTC
Post by de lachende panda
Post by Rob
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
Dan weet ik alleen dat het klopt dat er 1 update is, sinds gisteren.
Dus als je die ook krijgt dan gaat het waarschijnlijk over dezelfde update.
Balt K.
2010-05-26 14:03:24 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Dit klinkt alsof er een Adobe downloader (of vergelijkbaar programma)
bezig is.
Klik met de linker-muisknop op het icoontje en kijk of er ergens info
aan te klikken is.
Sommige flash-dowloaders / Java willen ook wel downloaders gebruiken
met dergelijke icoontjes.
--
Gr. Balt K.

Webpage: http://www.deherlaerheraut.nl
de lachende panda
2010-05-26 16:04:05 UTC
Post by Balt K.
Post by de lachende panda
[...]
Dan krijg ik datgene te zien wat ik eerder beschreven heb.
Het idiote is dat er nergens een merknaam of zo wordt genoemd. Dus
noch MicroSoft of Windows, noch Adobe, noch Java.

Ik zal later nog eens opnieuw proberen of ik een schermafdruk kan
uploaden.

www.delachendepanda.nl
Balt K.
2010-05-26 22:51:58 UTC
Post by de lachende panda
Dan krijg ik datgene te zien wat ik eerder beschreven heb.
Het idiote is dat er nergens een merknaam of zo wordt genoemd. Dus
noch MicroSoft of Windows, noch Adobe, noch Java.
Dan zou ik er toch voorzichtig mee zijn.
De erkende/bekende merken hebben altijd wel ergens een naam in hun
updater staan.
Post by de lachende panda
Ik zal later nog eens opnieuw proberen of ik een schermafdruk kan
uploaden.
Laat voor de zekerheid nog even een anti spyware/antivirus programma op
je pc LOS.

de lachende panda
2010-05-26 22:59:32 UTC
Post by de lachende panda
Ik zal later nog eens opnieuw proberen of ik een schermafdruk kan
uploaden.
Laat voor de zekerheid nog even een anti spyware/antivirus programma op
je pc LOS.
Goed idee, maar zegt dit plaatje je wat:

http://nl.tinypic.com/r/amaam0/6

En dan bedoel ik dus vooral het logo linksboven.
Het is toch een heel ander plaatje dan wat Koos E. postte.
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
post2u
2010-05-28 19:45:23 UTC
Post by de lachende panda
Post by de lachende panda
[...]
Het plaatje dat je nu laat zien, komt pas in beeld als jij op dat gele
icoontje in de systray hebt geklikt.
Absoluut niets mis mee.
Als ik jou was zou ik mij eerder zorgen maken, dat dit icoontje dat bij
iedere maandelijkse update verschijnt, je nu pas opvalt....:)

http://www.microsoft.com/netherlands/beveiliging/computer/basics/updates.mspx
de lachende panda
2010-05-28 20:09:39 UTC
Post by post2u
[...]
Dat doe ik regelmatig, in vergelijkbare situaties. :-(
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details

www.delachendepanda.nl
willem
2010-05-26 17:11:48 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Ik krijg deze upload al zolang ik XP heb dacht ik en nooit getwijfeld
aan de authenticiteit en heb ook nooit probleem gehad. Gisteren nog
laatste uopdate ontvangen en dus het schildje rechtsonder. In het
schermpje tijdens de installatie zie je overigns wel Windows info.
willem
2010-05-26 17:14:52 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Hij bedoelt dit logo:
Loading Image...&imgrefurl=http://www.skylarknetworks.com/blog/tag/office-2007/&usg=__NvGHhK2UzWHEU_M-noHd3Pvqvyo=&h=82&w=76&sz=8&hl=nl&start=8&um=1&itbs=1&tbnid=9CMj7Mfm_wDuKM:&tbnh=75&tbnw=70&prev=/images%3Fq%3Dwindows%2Bupdate%2Blogo%26um%3D1%26hl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nl:official%26tbs%3Disch:1
Fred Zwarts
2010-05-27 07:50:13 UTC
Post by de lachende panda
[...]
Waarom zou iets "Windows-achtigs" meer te vertrouwen zijn dan zonder iets "Windows-achtigs"?
Iedere hacker kan toch iets "Windows-achtigs" aan zijn virus toevoegen?
Als je vaker het gele schildje hebt gezien, dan ken je de procedure toch wel?
Of heb je het gele schildje nog nooit eerder aangeklikt?
de lachende panda
2010-05-27 09:51:46 UTC
Post by Fred Zwarts
Post by de lachende panda
[...]
Jawel, maar ik meende altijd een ander logootje te zien te krijgen. En
op het schermpje staat nergens dat het van MS/Windows afkomstig is.

Maar goed, volgens anderen is het een gebruikelijk schermpje en ik zal
de update dan nu ook maar even downloaden en installeren.
--
Baukje

Forget the headlines,
just give me the details